7.400 børn samles til Skole OL-finalen under FN’s internationale Dag for Leg

FN’s internationale Dag for Leg falder samme dag, som Billund Idrætscenter tager imod mere end 7.400 børn fra 4.-8. klasse fra hele Danmark til dette års Skole OL-finale. Foto: Billund Kommune
dato

Den 11. juni er det for første gang nogensinde FN’s internationale Dag for Leg. En dag som globale organisationer – herunder LEGO Fonden - har opfordret medlemslandene til at støtte. Dagen markerer vigtigheden af leg og den verden af muligheder, som leg åbner for børn, og det er et budskab, som Billund Kommune bakker op om. Kommunen tror nemlig på legens betydning for menneskers udvikling, hvorfor der er indført en legende tilgang i kommunens dagtilbud, folkeskoler og for kommunens ansatte.

FN’s internationale Dag for Leg falder samme dag, som Billund Idrætscenter tager imod mere end 7.400 børn fra 4.-8. klasse fra hele Danmark til dette års Skole OL-finale. Og det giver rigtig god mening. For ligesom Skole OL-finalen bl.a. har fokus på fællesskab og fairplay, mener man i Billund Kommune, at mennesker bedst muligt lærer og udvikler sig igennem leg.

”Hos os er leg ikke kun for børn. Vi får alle nye idéer og løsninger i spil gennem en legende tilgang. Når vi går på arbejde, eksperimenterer kommunens ansatte med en legende tilgang til arbejdsopgaver med det formål at finde bedre løsninger til glæde for borgerne og skabe øget trivsel og arbejdsglæde for medarbejderne. Samtidig tror vi på, at børn lærer meget bedre, når de i vores dagtilbud møder voksne, der er uddannede til at skabe leg, læring og kreativitet, og når eleverne eksperimenterer og leger sig til læring i vores folkeskoler,” siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Borgmesteren henviser til, at Billund Kommune har indført en legende tilgang i dagtilbuddene, hvor de pædagogiske medarbejdere har en særlig uddannelse og faglige kvalifikationer med fokus på leg, læring og kreativitet, og at der er indført Playful Learning i folkeskolerne.

Playful Learning er en tilgang til undervisningen, hvor eleverne eksperimenterer og leger sig til læring. Den legende tilgang er således ikke et skolefag i sig selv, men et mindset, som Billund Kommune bruger i undervisningen.

Formålet er at skabe en undervisning, hvor eleverne

  • føler begejstring
  • deltager aktivt
  • eksperimenterer
  • involverer sig socialt
  • ser en mening i de aktiviteter, de er en del af.

Samtidig har de ansatte i Billund Kommune en legende tilgang til arbejdet, kaldet Playful Working. Der bruges forskellige metoder og værktøjer til at fremme en legende tilgang f.eks. en kreativ brainstorm, dialogkort, associationsbilleder, byggeklodser, fremtidsscenarier, spil eller en gåtur. Samtidig kan noget så simpelt som et nysgerrigt spørgsmål i en arbejdsproces åbne helt nye muligheder.

Med Playful Working ønsker kommunen at skabe en måde at arbejde og samarbejde på, hvor legende tilgange er med til at øge kreativitet, produktivitet og trivsel på arbejdspladsen.

Leg giver næring til nysgerrighed
Siden 2015 har LEGO Fonden, LEGO Gruppen og UNICEF styrket børn i at være kreative, engagerede og fagligt motiverede gennem leg. 

Fonden har derfor i samarbejde med en række andre globale organisationer, som er eksperter i leg og udvikling, opfordret FN’s medlemslande til at støtte ønsket om en international legedag.

”Leg kan så meget. Det kan være alt fra fri leg til legebaseret læring og strukturerede aktiviteter som sport, musik, kunst og drama. Når vi leger, udvikler vi os, vi føler glæde og vi kan gennem leg klare svære følelser og situationer. Leg er naturligt for alle børn, men ikke alle børn får lov til og mulighed for at lege. Vi vil gerne benytte FN’s Internationale Dag for Leg til at minde om, at alle børn har ret til at lege, ligegyldigt hvem de er og hvor de kommer fra,” udtaler Michael Stahl, Landeansvarlig for LEGO Fonden i Danmark. 

Billund Kommune og LEGO Fonden har sammen selskabet, CoC Playful Minds (Capital of Children), som arbejder for visionen om at gøre Billund til Børnenes Hovedstad ved at skaffe ny viden og metoder inden for leg, læring og samskabelse med børn.

Fakta om FN’s Internationale Dag for Leg ifølge UNICEF

  • FN’s Børnekonvention blev vedtaget i 1989, fordi der var behov for særlige rettigheder for børn. Artikel 31 i denne lyder: Alle børn har ret til at hvile sig, til fritid, til at lege og deltage i kulturelle og kreative aktiviteter.  
  • Leg er dermed en grundlæggende ret for børn, men retten til leg er under pres for mange. I nogle dele af verden er det svært at holde fast i leg, når krig, konflikt og katastrofer rammer. I andre dele udfordres leg, når skærmene overtager. UNICEF estimerer, at 160 mio. børn arbejder i stedet for at lege eller få undervisning. Vi ser dog også, at børn altid finder en eller anden måde at lege på selv i de mest kaotiske omgivelser. Selv midt i krig.
  • Derfor har en gruppe af globale organisationer, eksperter i leg og udvikling samt børn og unge opfordret FN’s medlemslande til at støtte ønsket om en international legedag.  
  • Bag opfordringen står LEGO Group og LEGO Fonden, ADEA, Arup, BRAC, Change X, The Concerned for Working Children, Eurochild, Hasbro, INGKA, International Play Association, IRC, KidZania, Mattel, NIKE inc., PEDAL, Plan International, Right To Play International, Red Barnet og Sesame Workshop.

Kilde: FNs Internationale Dag for Leg (unicef.dk)


https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13896633/7400-born-samles-til-skole-ol-finalen-under-fns-internationale-dag-for-leg?publisherId=13560004&lang=da
Kilde: Billund Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.